Partnerzy serwisu:
Biznes

FPS na celowniku NIK. Są wyniki kontroli

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS
STAUBLI

Data publikacji:
10-09-2025
Ostatnia modyfikacja:
10-09-2025
Źródło:
Rynek Kolejowy/NIK

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
FPS na celowniku NIK. Są wyniki kontroli
fot. FPS Poznań (Wikimedia Commons) / lic. CC BY-SA 4.0
Tuż po wczorajszym zatrzymaniu prezesa zarządu H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych przez CBA przedstawiono wnioski z kontroli działalności poznańskiego producenta, którą wykonała Najwyższa Izba Kontroli. Dotyczą one dłuższego okresu, a dokładnie lat 2016-2024, w których – zdaniem kontrolerów NIK – spółka nie wykorzystała dobrze funduszy pochodzących z dokapitalizowania przez ARP.

Jak informowaliśmy na łamach "Rynku Kolejowego", Centralne Biuro Antykorupcyjne zatrzymało wczoraj prezesa zarządu H. Cegielski - Fabryki Pojazdów Szynowych, Grzegorza K. Przyczyny zatrzymania nie są znane, jednakże kontrolująca poznańskiego producenta Agencja Rozwoju Przemysłu wydała oświadczenie, w którym przyznała, że sprawa ma charakter poważny. Menedżer został już odwołany z zajmowanego dotychczas stanowiska, a zarząd spółki, który obecnie składa się z jednej osoby, ma zapewnić jej pełną i bezwarunkową współpracę z organami ścigania. Zaledwie dzień później Najwyższa Izba Kontroli przedstawiła informacje dotyczące wyników kontroli w spółce. Trzeba na wstępie podkreślić, że kontrola objęła jej działalność w latach 2016-2024. Pracami zarządu poznańskiego "Ceglorza" kierowały w tym czasie różne osoby.

Jakie są główne zarzuty kontrolerów NIK? Jak czytamy w informacji prasowej, działania kolejnych zarządów "nie zapewniły utrzymania stabilnej sytuacji ekonomiczno-finansowej i rentowności" oraz "nie doprowadziły do realizacji założeń biznesplanów dotyczących wzrostu potencjału wytwórczego". Na przestrzeni lat objętych kontrolą producent miał nie wypracować nowych produktów i nie zdobyć nowych rynków zbytu, nie licząc "produkcji specjalnej" (może tu chodzić o produkcję wagonów pasażerskich przeznaczonych do obsługi potrzeb Wojska Polskiego). NIK zarzuca także kolejnym zarządom spółki, że – ujmując rzecz kolokwialnie – przejadały pieniądze. H. Cegielski - Fabryki Pojazdów Szynowych mogła bowiem liczyć na kolejne dokapitalizowania przez Fundusz Inwestycji Polskich Przedsiębiorstw FIZ AN, zarządzany przez Polski Fundusz Rozwoju.

Nierealistyczne plany, systematyczna strata netto

Tymczasem... – Sposób wykorzystania tych środków nie tylko nie przyczynił się do odzyskania konkurencyjności na rynku, ale doprowadził wręcz do pogorszenia sytuacji finansowej i majątkowej – alarmuje NIK. W komunikacie prasowym możemy przeczytać, że władze spółki snuły nierealistyczne plany wejścia na nowe rynki, takie jak produkcja wagonów specjalnego przeznaczenia, produkcja napędów elektrycznych, czy budowa przemysłowych biogazowni i biometanowni. Nie było to jednak możliwe z uwagi na brak kompetencji w tym zakresie, w szczególności "brak personelu inżyniersko-technicznego oraz produkcyjnego z tego sektora". W efekcie pomimo przyjęcia czterech kolejnych planów strategicznych, a także planu restrukturyzacyjnego, spółka osiągała ujemne wyniki finansowe.

Nie licząc roku 2021, kiedy odnotowano zysk netto (dzięki wyprzedaży majątku), odnotowywano stratę netto w przedziale od 36,1 mln zł w 2016 roku do aż 43,1 mln zł w roku 2023. Poznański producent był także zadłużony ponad miarę – wartość zobowiązań tylko z tytułu pożyczek udzielonych przez większościowego akcjonariusza na koniec września 2024 roku wynosiła blisko 50 mln zł. NIK podkreśla, że dokapitalizowania spółki przez państwo miały miejsce na pokaźną skalę – w roku 2016 Skarb Państwa udzielił w ten sposób dofinansowania na kwotę niemal 50 mln zł, natomiast w latach 2017-2019 zapewniono aż 90 mln zł finansowania w drodze emisji obligacji korporacyjnych. Jednocześnie już w 2020 roku spółka miała ujemne kapitały własne. Jak do tego doszło?

Przejadanie pieniędzy pochodzących z kolejnych dokapitalizowań

NIK informuje, że środki finansowe pochodzące z kolejnych dokapitalizowań nie zostały przeznaczone na rozwój, lecz na potrzeby bieżące – i to w całości, m.in. na finansowanie wynagrodzeń wraz z pochodnymi, czy ponoszenie opłat z tytułu użytkowania wieczystego gruntów i podatku od nieruchomości oraz innych zobowiązań. Co więcej, spółka w tym czasie zdobyła się nawet na sprzedaż kluczowego majątku w postaci terenu głównego, na którym prowadzona była działalność operacyjna, a który obecnie jest wynajmowany. Trudno uznać, że było to rozsądne posunięcie. – W roku 2024 do 30 września koszty najmu wyniosły ponad 14 mln zł, co stanowiło 17% ogólnych kosztów funkcjonowania – wskazuje NIK. 

Poznański producent miał zresztą poważny problem z regulowaniem zobowiązań powstałych w wyniku sprzedaży łącznie czterech nieruchomości – pomimo  otrzymania od kupujących należności z tytułu VAT w wysokości ponad 34 mln zł… nie odprowadził ich do organu podatkowego! Spółka miała ponadto kłopoty z rentownością realizowanych kontraktów. – NIK stwierdziła również niegospodarność w zakresie realizacji zamówień, ponieważ przychód ze sprzedaży nie pokrywał kosztów wytworzenia produktu, co w zasadniczej części spowodowane było błędną kalkulacją zleceń. Poddana analizie dokumentacja 70 zamówień wykazała, że w 81,4% przypadków przychody osiągnięte z tych zleceń nie pokrywały technicznego kosztu wytworzenia, generując stratę w wysokości 33,7 mln zł – czytamy w komunikacie prasowym. 

Wykorzystanie opłaconego czasu pracy? Od 1 do 56 procent

Niegospodarność na dużą skalę wykazano także w odniesieniu do zarządzania personelem. – Wykorzystanie opłaconego czasu pracy na realizację zleceń produkcyjnych wynosiło zaledwie od 1% do 56% – informuje NIK, dodając, że spółka poniosła z tego tytułu dodatkowe koszty rzędu 17,2 mln zł. Last but not least, stwierdzono także nieprawidłowości w zakresie wydatków związanych z Public Relations i systemami informatycznymi (poniesienie pełnych kosztów pomimo braku zapewnienia przez dostawców odpowiednio wszystkich oczekiwanych usług i pełnej funkcjonalności) oraz usługami prawnymi. Łączne straty z tytułu wszystkich stwierdzonych nieprawidłowości szacuje się na kwotę 196,8 mln zł. NIK sformułowała po kontroli kilka wniosków. 

Wśród przekazanych rekomendacji wymieniane są m.in. przystępowanie do kontraktów i ich realizację zgodnie z zasadami efektywnego gospodarowania środkami, kontynuowanie działań mających na celu doprowadzenie do realizacji roszczenia o zapłatę trzeciej transzy ceny sprzedanej nieruchomości oraz korzystanie z usług firm zewnętrznych zgodnie z zasadami efektywnego gospodarowania środkami. NIK podkreśla, że zarząd spółki, który otrzymał informację o wnioskach z kontroli, zapewnił, że zostały one zrealizowane. Jednocześnie “zgromadzona w trakcie kontroli dokumentacja jest aktualnie przedmiotem analiz prawnych pod kątem skierowania stosownych zawiadomień do prokuratury o podejrzeniu popełnienia czynów zabronionych”.


Partnerzy działu

EIB
Kolster
Elester
Harting
METRANS
STAUBLI

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KPO: Kolejny nabór na dofinansowanie inwestycji taborowych rozstrzygnięty

Tabor i technika

KPO: Kolejny nabór na dofinansowanie inwestycji taborowych rozstrzygnięty

Mikołaj Kobryński 10 września 2025

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Biznes

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Mikołaj Kobryński 10 września 2025

CBA zatrzymało prezesa FPS Cegielski. Oświadczenie ARP [AKTUALIZACJA]

Prawo i polityka

Kto naprawi lubuską hybrydę? FPS i Polregio z odmiennymi stanowiskami

Tabor i technika

Stadler zwiększa przychody i zysk operacyjny

Biznes

Stadler zwiększa przychody i zysk operacyjny

Mikołaj Kobryński 28 sierpnia 2025

PKP Intercity szuka nowego dyrektora finansowego

Biznes

PKP Intercity szuka nowego dyrektora finansowego

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2025

Zobacz również:

KPO: Kolejny nabór na dofinansowanie inwestycji taborowych rozstrzygnięty

Tabor i technika

KPO: Kolejny nabór na dofinansowanie inwestycji taborowych rozstrzygnięty

Mikołaj Kobryński 10 września 2025

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Biznes

Newag z dużym wzrostem przychodów i zysku netto

Mikołaj Kobryński 10 września 2025

CBA zatrzymało prezesa FPS Cegielski. Oświadczenie ARP [AKTUALIZACJA]

Prawo i polityka

Kto naprawi lubuską hybrydę? FPS i Polregio z odmiennymi stanowiskami

Tabor i technika

Stadler zwiększa przychody i zysk operacyjny

Biznes

Stadler zwiększa przychody i zysk operacyjny

Mikołaj Kobryński 28 sierpnia 2025

PKP Intercity szuka nowego dyrektora finansowego

Biznes

PKP Intercity szuka nowego dyrektora finansowego

Mikołaj Kobryński 22 sierpnia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij